Ігри на різних етапах уроку

Світлофор настрою
У кожного учня — сигнальна картка (з одного боку зелена, зі звороту — червона). Учитель пропонує дітям за допомогою цього «світлофора» визначити, з яким настроєм вони завітали на урок.

Учитель висловлює побажання, щоб гарний настрій не залишив учнів до кінця уроку. Якщо ж настрій кепський, пропонує працювати на уроці так, щоб він поліпшився. 

Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів

Інтелектуальна розминка
Учитель починає речення й кидає м’ячик учневі, який повинен його закінчити. Якщо той зволікає з відповіддю, то може передати м’ячик іншому учневі, який має продовжити речення.
Листоноша
У класі обирають «листоношу», який допомагатиме вчителеві. Він має перед уроком розкласти на кожну парту номери «будинків» та по одному запитанню з розділу «Музична грамота».

Учні, прочитавши запитання, повинні дати на них відповіді. Якщо хтось потребує допомоги, то «листоноша» приносить конверт із листом, на якому під відповідним номером «будинку» зазначено правильну відповідь на запитання. Учень повторює визначення та має змогу також дати правильну відповідь.

Знайди місце приземлення
На кожній парті — паперовий парашут, на якому записано незакінчені вирази з музичної грамоти, що вивчали на попередньому уроці.

На дошці відведено місця для «приземлення». Кожен парашут слід «посадити» в свій квадрат, тобто туди, де записано правильне продовження виразу.

Музична квітка
Учні об’єднуються в команди. Учитель розташовує на дошці паперову квітку, на пелюстках якої містяться визначення понять і термінів без їх назв.

Наприклад:
- колектив музикантів-інструменталістів, об’єднаних для спільного виконання різних за характером музичних творів,— це…
- оркестровий вступ до опери, балету, кінофільму — це…
- літературна основа опери, балету — це…
- найскладніший музичний жанр, у якому поєднано поряд із музикою та літературою елементи хореографії, театрального й образотворчого мистецтва,— це…

Спікер кожної команди (ряду) обирає пелюстку, і всі члени команди під час обговорення доходять спільної думки щодо відповіді, яку висловлюють учителеві.

Подорож літаком
Учитель пропонує учням здійснити уявний політ, запрошуючи їх на облавок «літака». Перед «злетом» діти заповнюють «митні декларації» — кросворди, що є у кожного на парті (наприклад, кросворд «Засоби виразності»). Під час цієї роботи звучить фрагмент музики, пов’язаний з темою уроку.

Помічники вчителя — «стюардеси» — допоможуть перевірити правильність заповнення «митних декларацій».

Розрізане доміно
Учням роздають картки, на половині яких записано початок пісні, а на решті — закінчення. Учень, який отримав картку з початком пісні, починає співати, а той, у кого картка з продовженням,— завершує фразу.

Наприклад:
- «Гей, там на горі, Січ іде…— …Гей, малиновий стяг несе»;
- «Ой на горі…— …та й женці жнуть»;
- «Ой чий то кінь стоїть…— …що сива гривонька»;
- «Грицю, Грицю…— …до роботи»;
- «Ой є в лісі…— …калина»;
- «Ой хто, хто…— …Миколая любить»;
- «Їхав козак…— …за Дунай».

Потім учитель пропонує визначити, які з цих пісень належать до козацьких.

Сприйняття та первинне усвідомлення учнями нового матеріалу

  Світлофор
Мета: розвивати музично – слухові уявлення, щоб досягти чистоти інтонування; активізувати артикуляційний апарат.
Обладнання: два прямокутника – зеленого та червоного кольору.
Учитель тримає в руках кольорові прямокутники і пропонує дітям на « зелене світло» співати вголос, а на « червоне» - « про себе», але при цьому чітко артикулюючи слова.
Спочатку кольори змінюємо на музичних фразах. Поступово завдання ускладнюється – змінюємо кольори через дві фрази і навіть через один такт.
Потрібно уважно стежити за беззвучною артикуляцією слів пісні, що дає змогу контролювати внутрішній спів учнів та їх включення у спільну ігрову діяльність.


Зроби дослідження
Учні повинні уважно поглянути на нотний запис пісні та дослідити музичні знаки, що вони бачать (називають: скрипковий ключ; розмір; реприза; тривалості нот — восьмі, шістнадцяті з крапкою, половинні, четвертні, восьмі та четвертні; паузи; ліги; вольти; знаки альтерації; реприза; затакт; двочастинна форма).

Афіша
Учитель запрошує учнів на прем’єру балету П. Чайковського. Пропонує прочитати афішу, у якій зашифровано назву балету (наприклад: «Ерпоукпенглюшлдкажт»; відповідь: «Попелюшка»).

Учні завдяки вчителеві подумки відвідують філармонію (Київську національну оперу, Театр опери й балету у Львові та ін.). Він розповідає про історію створення установи, репертуар (що слухатимемо, переглядатимемо), супроводжуючи розповідь слайд-презентацією.

Застосування учнями знань у нових умовах із метою формування вмінь

Учні утворюють дві команди. Після прослуховування музичного твору учасники команди повинні схарактеризувати його якомога докладніше: лад, характер, мелодія, темп, тембр, динаміка, форма твору, виконавці, лад, жанр музики, настрій...
 Продовж пісню
Учитель виконує вступ до пісні, що діти вчили раніше. Учні повинні згадати її та продовжити (співати). Якщо вони не можуть пригадати, то вчитель їм допомагає.

Гучна і тиха музика
Мета : Закріплювати вміння розрізняти динамічні відтінкі музики: тихо ( р ) , голосно ( f ), не дуже голосно ( mf ) .
Опис гри : для гри потрібні 3 картки та 2 стрілки ( матеріал картон).
Три маленьких картки одного розміру, а колір цих карток різниться насиченістю. Наприклад, одна рожевого кольору , інша - рожево - помаранчевого , третя - помаранчево –червоного ( колір підбирає вчитель за своїм уподобанням)
 Колір квадрата умовно відповідає певному динамічному відтінку: блідо забарвлений квадрат - тихому звучанню музики; квадрат з більш насиченим забарвленням - більш гучному звучанню і яскраво пофарбований квадрат - голосному звучанню музики. Колір стрілок – нейтральний.
Методика застосування :
 Дітям роздають картки і пояснюють їх призначення . Вчитель виконує музичну п'єсу , де динамічні відтінки змінюються послідовно : від неголосного (мецо форте) звучання першої частини до тихого ( піано ) другої і гучному ( форте) – третьої частини. П'єса виповнюється двічі. Спочатку діти слухають музику. При повторному виконанні вони викладають квадрати , відповідно за кольором динамічним відтінкам музики, а стрілочками показують перехід від одного динамічного відтінку до іншого. З часом, різноманітність динамічних відтінків можна додавати: pp, ff. Відповідно, кількість карток збільшиться.

Перевірка розуміння та корекція засвоєння учнями нового матеріалу

Продовж речення
Учитель починає, учні продовжують його думку.

Музичний магазин
Учитель пропонує учням уявити, що вони в музичному магазині, де їхні знання — це «товар», а вчитель — «покупець». За кожну правильну відповідь діти отримують фішку («гроші»). Чим більше їх зберуть, тим вищою є оцінка.

Випереджальне завдання
Учні утворюють чотири групи: «Театрознавці», «Музикознавці», «Біографи», «Журналісти». Кожна група отримує інформацію для опрацювання та опанування на рівні, достатньому для обміну цією інформацією з іншими.

Аналіз прослуханого музичного твору

Ланцюжок
Учні відповідають по черзі одне за одним, використовуючи орієнтовні таблиці емоційно-естетичних визначень музики.

Наприклад:
- Поміркуйте, якою є емоційна характеристика музики.
- У якому темпі звучить музика?
- Якою є емоційна характеристика динаміки?

Навчаючи — учуся
Учні класу утворюють кілька команд, які обирають:
- спікера (головуючий, який зачитує завдання групи; пропонує учасникам групи висловитися по черзі; за згодою групи визначає доповідача; підбиває підсумки робити групи);
- секретаря (робить стислі розбірливі записи результатів своєї групи; як член групи має бути готовим висловити думку групи під час підбиття підсумків або допомогти доповідачеві);
- посередника (стежить за часом і бере активну участь у роботі);
- доповідача (чітко висловлює думку, якої дійшла група; доповідає про результати роботи групи).

Піймай помилку
Необхідно дати правильну відповідь на запитання: один учень відповідає, а решта уважно слухають і виправляють, отримуючи за це додатковий бал.

Орієнтовні запитання
- Як виникла опера?
- Чи може бути опера без лібрето?
- Які музично-театральні жанри тобі відомі?
- Які види мистецтва вони поєднують?
- Яку роль у виставі відіграють музичне, літературне, театральне, хореографічне, образотворче мистецтво?
Обери інструмент.
Мета. Розвивати в учнів уявлення про зображальні  можливості музики.
Опис. Набір маленьких карток із зображенням різних музичних інструментів. (інструменти симфонічного оркестру, українські народні інструменти.
Методика застосування. Учитель розмовляє з дітьми про музику, пояснюючи, що вона може не тільки передавати різні почуття, а й розповідати своїми виразними засобами про те, що зустрічається у житті.
Учні виконують пісні ( наприклад « Веселий музикант»), слухають твори в яких передані характерні особливості звучання різних музичних інструментів. Після прослуховування учні повинні вибрати картки з відповідним зображенням інструменту.
Приклад карток ( можна змінювати в залежності від творів).
                                                                    
Слово-слово-речення-запитання-відповідь
    Учитель (або учень), звертаючись до одного з учнів, показує портрет композитора і каже: «Слово». Учень відповідає. Іншому учню пропонується продовжити гру, називаючи нове слово (це може бути час, коли жив композитор, країна, де він народився, або його музичний твір тощо). Третій учень, до якого звертаються з завданням – «Речення»,складає речення з названими словами. Четвертий – ставить запитання до цього речення. П’ятий – дає відповідь.
     Цю гру можна урізноманітнити, починаючи, наприклад, з уривка одного з музичних творів тощо.
  Приклад. «Портрет».
    а) Лисенко. –  Композитор. –  М.В.Лисенко - видатний український композитор ХІХ-ХХст. – Де народився Микола Лисенко? – Видатний український композитор М.В.Лисенко народився на Полтавщині.
     б) Лисенко. – Опера. – М.Лисенко написав оперу «Тарас Бульба» - Яку пісню М.Лисенко неодноразово використав в опері «Тарас Бульба»? – В інтродукції до опери М.Лисенка «Тарас Бульба» використана пісня «Засвіт встали козаченьки».
      
     Варіантів цієї гри може бути дуже багато. Цю гру можна використати як підсумок уроку, як повторення перед уроком, на підсумковому уроці. Вона допомагає перевірити знання з попередніх тем, а також стимулює розвиток мови і мислення.  

Правда -  неправда
   Таку гру можна використати в будь-якій темі. Її можуть проводити як учитель, так і діти, об’єднанні в групи між собою.
    Складаються питання і зачитуються в класі. Кожне запитання починається словами: «Чи правда, що…?». Учні погоджуються, або ні. Кожну відповідь треба обґрунтувати, або виправити помилку.
   Приклад.
-        Чи правда, що у Бетховена є симфонія№2 «Богатирська»?
-        Чи правда, що лібрето – це літературний текст опери?

Митці та їх твори
     Гру можна проводити ланцюжком по кожному з рядів. Кожний ряд є командою.
     Один учень називає прізвище композитора,  художника, скульптора      тощо, інший має швидко назвати його твір. Якщо відповідь вірна, естафета гри передається наступному. Якщо учень відповідає невірно, або затримується з відповіддю, він вибуває з гри і його замінює інший. Перемагає той ряд (або команда, якщо діти об’єдналися у групи) де залишилося більше гравців. 

Музичне доміно
  Учні об’єднані в групи. Кожній з груп пропонують аркуші, на яких записано 12 фраз, які не мають закінчення. На інших аркушах –  їх закінчення. Необхідно підібрати правильні закінчення до цих фраз. 
   Приклад.
  1. Вокаліз – це музичний твір для виконання…(голосом без слів).
  2. Лібрето – літературний текст …(опери).
  3. Оркестровий вступ до опери, балету тощо називається…
  4. (увертюрою).
  5. В фіналі Другої симфонії П.І.Чайковського використана українська народна пісня…(«Журавель»).
  6. Славетний український композитор С.С.Гулак-Артемовський був ще й чудовим… (актором, співаком).
  7. Квартет – це музичний твір для… (4-х виконавців).
  8. Йохим, один з героїв повісті «Сліпий музикант», співав пісню… («Ой, там на горі та й женці жнуть»).
  9. В оповіданні «Старий кухар» згадується музичний інструмент під назвою… (клавесин).
  10. Німа гра акторів в балеті, яка складається з виразних жестів і міміки називається…(пантомімою).
  11. В інтродукції до опери М.Лисенка «Тарас Бульба» використана пісня… ( «Засвіт встали козаченьки»).
  12. Пісню «Засвіт встали козаченьки» склала відома українська піснярка… (М.Чурай).
  13. Великий музичний твір, що складається з кількох частин і створений для виконання хором, солістами та симфонічним оркестром називається…(кантатою).
Запитання – відповідь
   Цю гру застосовують під час опитування, повторення, підсумку уроку. До дошки виходять двоє учнів (або у грі приймають участь дві команди) і по черзі ставлять один одному запитання. Оцінка (перемога команди) залежить від кількості правильних відповідей.

Музичний м’яч
    Гра дозволяє засвоїти, повторити музичні терміни. Її можна  
 використовувати, як повторення матеріалу, підсумок уроку, теми.
 Кидаючи м’яч, учень називає термін. Той, хто його спіймав, розкриває зміст терміна так, щоб утворилося речення. Кидає м’яч наступному, називаючи новий термін.
 Приклад.
  Варіації – музична форма, в якій музична тема повторюється з деякими змінами.
   Романс – одноголосий вокальний твір із інструментальним супроводом.

Музичний ланцюжок
  Допомагає засвоїти нові терміни, прізвища, назви творів, а також пригадати терміни, вивчені на попередніх уроках. Можна використовувати, як один із багатьох варіантів підсумку уроку. Наприкінці уроку дітям дається завдання: згадати всі нові слова, терміни, прізвища, з якими вони ознайомились. Перший учень називає одне слово (термін, прізвище тощо), другий – попередній і свій, третій – обидва попередніх і свої тощо. Гра розвиває увагу і пам'ять учнів.

Змагання
     На підсумковому уроці учням пропонують об’єднатися в групи і записати   на аркушах паперу терміни, прізвища композиторів, художників, скульпторів, назви творів, з якими ознайомились у даній навчальній темі. Коли завдання виконано,  учень однієї з груп зачитує записані слова. Інші групи викреслюють назви, що повторюються. Група, в якій залишилось найбільше не закреслених   термінів, перемагає.

Асоціації

   Після прослухування музичного твору, або після перегляду репродукцій картин тощо, учитель пропонує учням проасоціювати і змалювати ці твори з точки зору іншого виду мистецтва. Це буде підтвердженням того, що сприймати й зображати той чи інший твір мистецтва можна по різному.   
  Приклад.
-        Якого кольору «Зима» А.Вівальді?
-        А які фарби можна використати, змальовуючи зиму в кантаті Г.Свиридова?
-        Який характер у картини Й.Бокшая «Зима»?
-        А про що співає «Лютнева блакить» І.Грабаря? 

Знайди пару
   За допомогою цієї гри можна закріплювати або перевіряти  знання учнів з вивченої теми.
   І варіант.
   Клас поділено на 2-3 групи. Кожна група отримує однакові комплекти листівок. На них  прізвища композиторів (скульпторів, художників) і назви їх творів. Завдання: знайти листівку-пару.
   ІІ варіант.
 Клас поділено на 2-3 групи. Кожна група отримує листівки із запитаннями і відповідями на них. Перемагає та група, яка швидше добере відповіді до запитань.
Знавці мистецтва
Учням надається можливість знайти відповідності між музичними творами та відомими їм творами живопису або скульптури.

Текст з помилками
   Учитель пропонує текст з вивченого матеріалу, в якому навмисно допущено помилки. Діти на слух повинні їх помітити і виправити, обґрунтовуючи свою думку.
   Приклад.
   «М.Лисенко – український композитор,  засновник української музичної класики, диригент, піаніст, живописець і музичний педагог ХІХ-ХХ ст.
   В своїх творах М.Лисенко з високою майстерністю відображав героїчну боротьбу українського народу проти поневолювачів. Так за оповіданням К.Паустовського він написав історичну оперу «Тарас Бульба», де використав багато українських народних пісень. В інтродукції до цієї опери ми чуємо українську народну пісню «Їхав козак за Дунай». Вона своїм героїчним, піднесеним характером готує нас до сприймання опери. В сцені «Запорізька Січ» теж звучить багато українських пісень,  серед них: «Засвіт встали козаченьки», «Ой на горі та й женці жнуть» та інші. Вони вдало завершують народну масову сцену на Запорізькій Січі».
   Таке завдання (скласти  музичну казку, невеличкий текст з помилками тощо) можна також запропонувати учням, об’єднавши їх в групи.

Виправ помилку
    На дошці записується ритм вивченої пісні з пропущеними тривалостями  звуків або з помилками. Учні повинні виправити помилки і записати правильно.

Музичне змагання
  Учитель визиває до дошки двох учнів. Дає завдання розставити визначення темпу (динаміки, регістру, тривалостей звуків) по порядку (в сторону збільшення або зменшення). Перемагає той учень, який першим впорається з завданням.
Приклад.
Динаміка: дуже тиха, помірно тиха, помірно голосна, голосна, дуже голосна.

Знайди зайвого
  І варіант.
  Учитель надає три-чотири  поняття (терміни, назви творів, прізвища  композиторів, художників тощо). Діти мають визначити, яке  з поданих понять зайве.
   
Приклад.
   Пісня – мелодія – лібрето – вірш.
   Кантата – оповідання – хор.
   Лисенко – Ревуцький – Гоголь – Гулак-Артемовський.
Таку ж  роботу можна проводити,  використовуючи портрети композиторів, репродукції тощо.  
   ІІ варіант.
  Діти, об’єднані в групи, самі готують це завдання. І потім пропонують його по черзі. Перемагає та група, яка складе більше варіантів понять.

  В арсеналі методичних прийомів кожного учителя  є багато цікавих форм роботи на уроці. Надані методи інтерактивного навчання  на уроках музики, дозволяють учням не тільки глибше проникнути в світ музики, а й творчо розкрити свій внутрішній світ, виявити все краще, що в них є. Діти починають розуміти, до духовна культура пробуджує в людині особистість, підносить саму людину  та її роль у світі до найвищих цілей і завдань.    

Сайт: МУЗИЧНІ ІГРИ                                  




                                                                                                                                                                               

Немає коментарів:

Дописати коментар