ТВОРЧІ ЗАВДАННЯ
до уроків
з навчального предмета «Художня культура»
( 9 клас )
РОЗДІЛ І.
Урок 1. Види мистецтва та специфіка їх художньо-образної мови.
- Я знаю, що історично
склались стійки форми існування мистецтва, це…
- Я вважаю, що між мистецтвом і реальністю є взаємозв’язок, який
виражається в…
- Я знаю, що кожен вид мистецтва має свої особливі засоби виразності, це…
- Я ціную мистецтво, бо без нього наша дійсність буде…
- Я вважаю, що у майбутньому з’явиться вид мистецтва___________________,який дасть людям
змогу________________________, бо буде
виражати___________________________________ .
- Намалюйте «Сяючого Аполлона» зі своїми музами. Подаруй кожному з героїв
необхідний атрибут його діяльності,
поясніть позу кожного героя.
- Заповніть таблицю:
загальні
особливості сприйняття мистецтв
|
назва
видів мистецтв
|
просторові мистецтва
|
|
часові
|
|
просторово-часові
|
|
- Продовжіть рядок спільних
слів, які характерні для різних видів мистецтва: композиція, ритм,
інтонація, …
- З якою музою ви хотіли б
спілкуватися? Який подарунок
мріяли б отримати від неї?
- Ви – міністр освіти. Ваші пропозиції стосовно обов’язкових
предметів мистецтва, необхідних у загальноосвітніх навчальних закладах.
Урок 2. Архітектура. Скульптура.
- Я знаю три види архітектури, це…
- Архітектурні споруди бувають…
- Заповніть таблицю своїх уподобань мистецьких епох:
назва епох
|
стильові особливості архітектури
|
приклади споруд
|
Античність
|
|
|
Середньовіччя
|
|
|
Відродження
|
|
|
Класицизм
|
|
|
Новий час
|
|
|
Сьогодення
|
|
|
- Мені подобається вид скульптури………………, тому що…………………………………………
- Заповніть порівняльну таблицю:
|
архітектура
|
скульптура
|
спільне
|
|
|
відмінне
|
|
|
- Складіть
маршрутний лист світової подорожі, яку ви бажали б здійснити з метою
відвідати певні культурні об’єкти.
- Опишіть усно або
намалюйте будівлю школи ХХІІ сторіччя.
- Назвіть архітектурні
відмінності, що відрізнятимуть ваше місто сьогоднішнє від того, яким воно стане, на вашу думку, через півстоліття.
Зверніть увагу на
те, чого місту бракує у наш
час.
- Які скульптурні споруди,
на вашу думку, могли би прикрасити
ваше місто, ваш район, вашу школу?
- У якому архітектурному
стилі ви мріяли б
побудувати власний будинок? Які
мистецькі особливості ви бажали б
бачити у ньому?
Урок 3. Графіка. Живопис.
- Я знаю що живопис
виник…, перші зразки були…
- Я вважаю, що розподіл
живопису на види відбувся тому, що…
- На мистецькому аукціоні «Сотбіс» я бажав би придбати картину …мого улюбленого
художника…
- Я вважаю, що в
навчальній програмі з образотворчого мистецтва має бути розділ, присвячений художнику…
та знайомству з його роботами…, тому що…
- Я ціную живопис за…
- Запишіть у таблиці
прізвища художників, що, на
ваш погляд, залишили
яскравий слід в історії мистецтва:
країна
|
прізвище(а) художника(ів)
|
назва(и) твору(ів)
|
епоха (стиль)
|
Україна
|
|
|
|
Росія
|
|
|
|
Італія
|
|
|
|
Франція
|
|
|
|
Німеччина
|
|
|
|
Іспанія
|
|
|
|
США
|
|
|
|
за вашим вибором
|
|
|
|
- Я вважаю, що словом
«художник» називають не тільки людину що створює картини, а й…
- Продовжить смисловий
ряд видів діяльності людини, що потребують,
на вашу думку, художньої праці: кіно,
мультиплікація, комп’ютерна графіка, архітектура, дизайн…
- Назвіть прізвища видатних
діячів науки, техніки тощо, які
творили і у мистецькому напрямку.
- Я вважаю, що у
наступному столітті живопис буде…
Урок 4. Декоративно-ужиткове мистецтво
- Я вважаю, що
декоративно-ужиткове мистецтво ……потрібно, тому що…
- Я вважаю, що напрямки
декоративно-ужиткового мистецтва розвивалися нерівномірно тому, що…
- Я знаю, що в кожній країні
провідними є зазвичай
декілька напрямків
декоративно-ужиткового мистецтва,
тому що…
- Знайди потрібне
словосполучення, що стійко склалося с часом у зв’язку з посиленим
розвитком і перевагою виробництва, або напрямку художнього мистецтва
у діяльності певних країн.
Венеціанське
Перські
Бразильський
Димківська
Петриківський
Українська
Китайська
|
Вишиванка
Порцеляна
Карнавал
Скло
Килими
Розпис
Іграшка
|
- Я знаю, що найвідомішим в
Україні та за
її межами є
ярмарок, на якому широко представлені вироби декоративно-ужиткового
мистецтва. Щороку традиційно він
проходить в…
- Я знаю, що видатний письменник… дав
йому яскравий опис
у повісті…., а видатний російський композитор …створив оперу…
- Викресліть зайве.
Декоративно-ужиткове мистецтво:
ринок, глечик, музей, писанка, кераміка, пейзаж, скульптура,
ювелірний виріб, мозаїка, бісер,
вироби з дерева, лозоплетіння, скань, дизайн, архітектура,
фотографія.
- З усіх напрямків декоративно-ужиткового
мистецтва найбільше мене
приваблює …, тому що…
- У моїй родині …(хто саме, або навіть декілька поколінь)
займаються(лись)… ремеслом.
- Назвіть художні твори,
героями котрих були майстри народних промислів.
Урок 5. Художня фотографія. Комп’ютерна графіка.
Художні можливості та застосування в культурі
1. Я знаю, що
винахід фотографії належить … ,
який жив у Франції.
2.
Поява фотографії втілила в
дійсність слова: «Зупинись мить, ти
прекрасна». Кому вони
належать?
3. Я вважаю, що у наступному столітті з фотографією
відбудеться…
4. Я знаю, що
функцію фотографії може виконати…
5. Я вважаю, що комп’ютерна графіка зробила
можливим …
6. Моє ставлення до комп’ютерної графіки…, я
мрію застосувати її у…
7. Я вважаю, що комп’ютерна графіка …замінить
живопис, тому що…
8. Продовжити речення. Комп’ютерна графіка застосовується у мультфільмах, фільмах,
комп’ютерних іграх…
9. Порівняти
можливості відеозйомки і
фотографії:
|
фотографія
|
відеозйомка
|
відносно часу
|
|
|
відносно охоплення
подій
|
|
|
відносно способу
зберігання
|
|
|
відносно мети
|
|
|
інше
|
|
|
10. Я бажав би зафіксувати такі події власного життя…
Урок 6. Музика вокальна, інструментальна,
театральна. Музичні жанри і форми.
1.
Я знаю, що поява вокальної
музики була пов’язана в
житті людини з…
2.
Я знаю, що інструментальна музика виникла з того, що люди…
3.
Розташуйте послідовно у
вигляді часового відрізку
появу напрямків музики згідно
їх виникнення.
_______________________________________________________________________________________
давні часи
сьогодення
джаз, інструментальна музика, симфонічна
музика, фортепіанна музика, вокальна
музика, поп-
музика, рок- музика.
4.
Ви-маркетолог світової компанії звукозапису. Складіть перелік майбутньої
продукції (напрямок
академічної музики), яку ви
запропонуєте споживачам. Поясніть принцип, за
яким ви робили
відбір.
5.
Які, на вашу думку, твори академічної музики мають бути
в навчальній програмі з
музичного
мистецтва в загальноосвітніх закладах?
Чому саме вони?
6.
Ви збираєте інформацію про розвиток
культури планети Земля для жителів інших
планет. Які
музичні твори ви б запропонували
інопланетянам для ознайомлення з музичною культурою землян?
7.
Яким, на вашу думку, повинен
бути гімн України?
8.
Я вважаю, що народні пісні вчать…
9.
Заповніть таблицю:
члени родини
|
улюблені народні
пісні
|
улюблені
авторські пісні
|
класична музика
|
інше
|
|
|
|
|
|
10.
Складіть каталог академічної музики, яка
подобається вашій родині.
Урок 7. Музичні жанри і форми - камерно-інструментальні та симфонічні.
1.
Слово «симфонія» в перекладі
з грецької означає…
2.
Заповніть таблицю:
|
симфонічна музика
|
камерна музика
|
|
спільне
|
|
|
|
відмінне
|
|
|
3. Я знаю, що «батьком симфонії»
вважається…
4.
Я знаю, що віденські класики, це композитори…
5.
З музикою якого
композитора, на ваш погляд,
неодмінно треба ознайомитись в
навчальних загальноосвітніх закладах?
6.
Спрогнозуйте, якою буде ( чи буде взагалі існувати в сучасному вигляді)
симфонічна музика
наступного століття? Обґрунтуйте свою
думку.
7.
Чи потрібно культурній людині ХХІ
століття знати класичну музику?
8.
Фахівцями доведено, що завдяки
використанню класичної музики
збільшуються надої молока,
приріст ваги у тварин, ріст рослин. Чому, на вашу думку,
класична музика стимулює природу до
позитивного розвитку?
9.
Доповніть вислів: «Симфонічний оркестр -
великий колектив музикантів, що виконують симфонічні
твори. Симфонічний оркестр складається з 3
груп інструментів : духові, струнні та… інструменти».
10. Вкажіть у відсотках на круглій діаграмі
свої уподобання відносно запропонованих вам напрямків
музичної культури: рок, джаз, поп, опера,
симфонія, балет, фольклор, камерна музика, інше.
Урок 8. Музично-театральні жанри і форми. Напрямки музики масових жанрів.
- Який зв'язок мають опера
і античний театр?
- Викресліть зайве. Опера
складається з різних номерів - це: арії, аріозо, мізансцени,
дуети, хорові сцени, балетні номери, пісні, каватини, тріо, інтродукції,
симфонічні антракти, діалоги, речитативи, монологи.
- Заповніть таблицю:
|
опера
|
балет
|
спільне
|
|
|
відмінне
|
|
|
- Відзначте
особливості балетної хореографії:
класичний танець
|
характерний
танець
|
|
|
- Заповніть таблицю
власних уподобань в номінації
«опера»:
|
автор опери
|
назва
опери
|
стильовий напрямок
|
українська
|
|
|
|
зарубіжна
|
|
|
|
- Заповніть таблицю власних уподобань в номінації «балет»:
|
автор балету
|
назва балету
|
стильовий напрямок
|
український
|
|
|
|
зарубіжний
|
|
|
|
- Обміркуйте і
доведіть. Рок-опера - це
трансформація жанру, чи відособлення
жанру, переродження чи щось інше?
- Ви – головний
продюсер конкурсу «Гремі». Кого з
виконавців ви б номінували на
премію? В якій послідовності?
- У вас романтичне
побачення. На який концерт ви б запросити кохану людину?
- Створіть своєрідний розклад музичних творів, які допомогли б вам
провести день приємно та
цікаво.
призначення музики
|
назва твору
|
автор, виконавець
|
для прокидання
|
|
|
для зарядки
|
|
|
для допомоги у навчанні
|
|
|
для спілкування з друзями
|
|
|
для розваг
|
|
|
для спілкування
з родиною
|
|
|
для засипання
|
|
|
Урок 9. Основні елементи
художньо-образної мови театрального мистецтва. Театральні професії.
- Я знаю, що театр виник у
… столітті в … (країна).
- Поясніть афоризм: «життя
– театр, а люди у ньому-актори».
- Доповніть список
потрібних театру професій: актор, режисер…
- Назвіть провідних
акторів, головного режисера театру свого міста.
- Зробіть власну «алею кінозірок»:
українські актори
|
зарубіжні актори
|
|
|
- Заповніть таблицю
власних уподобань:
назва фільму
|
актори
|
режисер
|
|
|
|
|
|
|
- Ви – продюсер. Який
літературний твір ви б обрали
для сценарію театральної постановки? Кого з режисерів і акторів ви б запросили?
- Що б ви
хотіли змінити у сучасному
театрі? Чому? Обґрунтуйте відповідь.
- На яку театральну
виставу ви б хотіли
запросити кохану людину?
- Складіть п’ятірку кращих театрів світу.
назва
театру
|
країна, де знаходиться
театр
|
|
|
Урок
10. Види театру. Хореографія – вид сценічного мистецтва.
Види танців.
- Доповніть неназвані види
театру: оперний, драматичний, ляльковий, …
- Зробіть опитувальник для
інтерв’ю з вашим улюбленим актором.
- Зробіть невеличкий огляд останньої театральної вистави, яку ви відвідали.
- Ви бажаєте зробити
кар’єру актора. Заповніть анкету ваших побажань:
назва
театру
|
автор, назва п’єси
|
роль
|
режисер
|
партнери
|
|
|
|
|
|
- Який, на вашу думку,
спектакль в змозі зацікавити ваших однокласників?
- Висловіть свою думку
відносно того, чи потрібно під
час відвідування театру,
вбиратися у вечірній одяг?
- Висловіть свою думку
відносно «вільної» поведінки
глядачів у театрі? Які межі саме ви встановили б для
цього?
- Чи потрібен, на вашу
думку, у вашій школі театральний гурток?
- Чи допоможе початкова
акторська майстерність, отримана в театральному гуртку людині
в реальному житті, яке зовсім не пов’язане з театром? Обґрунтуйте
відповідь, наведіть приклади.
- Чому, на вашу думку,
театри і церкви розташовані завжди у центрі будь-якого міста?
Урок
11. Художні засоби кінематографу.
Види кіно: ігрове, анімаційне, документальне,
науково-популярне.
- Чому, на вашу думку, склалися різновиди кіно?
- Чого, на ваш погляд, бракує кіномистецтву?
- Які зміни, на вашу
думку, чекають кіномистецтво?
- Які види
кіномистецтва вам нецікаві? Чому?
- Який літературний твір, на вашу думку, потрібно обов’язково екранізувати? Чому?
- Кому б
з режисерів ви б надали спонсорську допомогу? Якими
б були умови
надання цієї
допомоги?
- Прізвища якого актора не
вистачає на алеї зірок у Голівуді?
- Поряд з будинком якого
актора ви хотіли б придбати будинок для себе?
- Які теми ви
б запропонували для
обговорення в бесіді
з улюбленим актором, улюбленою акторкою?
- Знайди переконливі аргументи і спробуй довести своїм однокласникам, що твій улюблений
фільм – кращий, і що в тебе гарний
смак.
Урок 12. Жанри кінематографу. Видатні
режисери й актори світового кіно.
- Заповніть таблицю:
члени
родини
|
назва
улюбленого фільму
|
автори
|
актори
|
|
|
|
|
- Заповніть таблицю:
кінофестиваль
|
країна
|
місто
|
назва призу
|
|
|
|
|
- Який фільм ти дивився найбільше разів?
- Який бік життя
кіномистецтво за допомогою своїх
засобів має більше висвітлювати?
- Складіть список фільмів,
які ви б запропонували до перегляду інопланетянам.
- Складіть список фільмів,
які ви б запропонували до перегляду дикому африканському племені.
- Які фільми ви б взяли в
інопланетну подорож?
- Що для вас важливіше:
дивитися спортивні телепередачі чи
особисто займатися спортом?
- Чи сумісно займатися
політикою і кіномистецтвом? У вас є приклади?
- Чи потрібне державне
замовлення на виготовлення кінопродукції?
Урок 13. Телебачення як
мистецтво і засіб
комунікації. Відеокліп.
- Розподіліть та
розташуйте, на свій роздум, за
рівнем важливості видові напрямки телепередач:
напрямки
|
відсотки
|
назви телепередач
|
місце
|
історичний
|
|
|
|
інформативний
|
|
|
|
спортивний
|
|
|
|
розважальний
|
|
|
|
ігровий
|
|
|
|
документальний
|
|
|
|
політичний
|
|
|
|
науковий
|
|
|
|
дитячі
|
|
|
|
інші
|
|
|
|
- Складіть кругові
діаграми часу, на яких зазначте, скільки приблизно часу приділяє кожен із членів вашої
родини кіно і телебаченню.
Порівняйте і проаналізуйте отримані
результати.
- Чи повинні існувати «чисті» канали
телебачення, де увесь час
присвячено одному виду передач? Обґрунтуйте свою відповідь.
- Чи потрібна цензура Національної Ради для регламентування змісту
теле - і кінопродукції?
- Які ваші улюблені
телепередачі? Які телепередачі вам дивитись неприємно? Чому? Чи
вважаєте ви, що їх потрібно
закрити?
- Яка, на ваш погляд,
роль тележурналістів у
висвітленні останніх політичних подій?
- Як ви вважаєте, чи є
сенс читати книгу, якщо можна
ознайомитись з її теле -
чи кіноверсією?
- Що для вас цінніше:
спілкування з друзями чи перегляд бажаного кінофільму чи телепередачі?
- Як ви вважаєте, чого
бракує українським кінострічкам, аби
вони мали змогу займати призові місця на кінофорумах?
- Спробуйте зробити
прогноз відносно перетворень
у кінематографі наступному столітті.
14
урок. Поліхудожні явища сучасної культури. Синтез
мистецтв.
1.
Спробуйте визначити, які види сучасної культури синтезуються, тяжіють одне до
одного, а які відокремлюються одне від одного, розвиваючись уособлено, щоб зберегти свою
індивідуальність.
- Заповніть пусті
клітини «синтетичної» таблиці:
види мистецтва, або культури
|
синтетичне явище
|
музика, література,
хореографія, театральне мистецтво,
|
шкільне свято
«Учень року»
|
|
новорічне телешоу
|
музика,
хореографія, література, сценографія
|
|
|
цирк
|
музика,
драматургія, сценографія
|
|
|
Інтернет - сайт
Британського музею
|
архітектурні
споруди, фольклор, режисура
|
|
|
комп’ютерні ігри
|
музика, балет,
фігурне катання
|
|
- Який негатив несуть в
собі глобалізація світу, глобалізація мистецтв, культур? Наведіть
приклади.
- Ви – міністр культури.
Якими будуть ваші дії щодо
належного місця культури в Україні?
- Знання про які види
мистецтв ви хотіли б отримати у загальноосвітньому закладі, у вищому
навчальному закладі?
- Викресліть зайві і
узагальніть поняття, що залишились: фарби, макіяж, туш, олівці, тіні,
обличчя, сукня, косметика, крем, пудра, рум'яна, блиск, підводка,
пензлик, помада, грим, make-up.
- Знайдіть афоризми про
єдність світу як основи мистецтва.
- Складіть шкільний
проект, в якому будуть поєднані
різні види мистецтв.
- Ви-менеджер віртуального
світового музею «Великі досягнення людства». Спробуйте створити перелік артефактів, які, на вашу думку,
необхідно розташувати в Інтернет - просторі музею.
- Чи присутня в наукових відкриттях «гармонія краси»? Чи потрібно науці мистецтво?
ТВОРЧІ ЗАВДАННЯ
до уроків
з навчального предмета «Художня культура»
( 9 клас )
РОЗДІЛ ІІ.
Урок
1. Загальне уявлення про культуру.
Матеріальна
та духовна культура. Складові духовної культури.
- Я знаю, що культура людини накладає свій відбиток на її поведінку, тому що…
- Я вважаю, що є певна
закономірність і взаємозалежність між матеріальними і духовними потребами,
тому що…
- Я вважаю, що вища освіта не робить автоматично людину культурною
і освіченою, бо…
- Я вважаю, що людині потрібна не тільки матеріальна,
але і духовна їжа. Духовна їжа означає…
- Назвіть критерії власного вибору майбутньої професії між
матеріальним чи духовним світом людської діяльності.
- Заповніть таблицю:
|
наука
|
релігія
|
мистецтво
|
спільне
|
|
||
відмінне
|
|
|
|
- Чи в змозі освіта
змінити пріоритети та ціннісні орієнтири суспільства?
- Як пов’язані освіта і
наука? Чи залежать вони одна від одної?
- Поміркуйте та висловіть
власні судження: чи залежіть релігія від освіти? Чи є сенс в тому, щоб в
програмах загальноосвітніх навчальних закладах були предмети з релігійним
змістом?
- Ви – член комітету
Верховної Ради з питання
економічного переозброєння та розвитку країни у наступному році. Якою буде
ваша пропозиція стосовно виділення коштів на культуру та мистецтво?
Урок 2. Народна і професійна, духовна
і світська культура. Національна художня культура.
- Я вважаю, що народне мистецтво … може бути професійним, тому що…
- Я знаю, що сакральна (духовна) музика потрібна не
тільки культовим установам, бо вона звучить …
- Я вважаю, що релігія
має тісні зв’язки з філософією, що
виражається…
- Я вважаю, що кожну націю
формують …
- Зафіксуй специфічні
ознаки української культури:
|
Україна
|
місце розташування
|
|
прізвище президента
|
|
форма державного правління
|
|
рівень економічного розвитку
|
|
культурні пам’ятники світового масштабу
|
|
видатні діячі культури і мистецтва
|
|
національні герої
|
|
гори
|
|
всесвітньо відомі танці
|
|
всесвітньо відомі пісні
|
|
всесвітньо відомі народні інструменти
|
|
характерні фрукти, овочі
|
|
національні блюда
|
|
всесвітньо відомі казки, легенди
|
|
видатні кінофільми, мультфільми
|
|
- Ви - народний депутат України. Внесіть ваші
пропозиції щодо змін в
національному законодавстві для
ефективного виконання законів України стосовно збереження її
національної спадщини.
- Висловіть ваше
відношення стосовно приватизації національних пам’ятників культури.
Чи повинна держава залишити
пам’ятники культури у державної власності?
- Назвіть 5 головних,
на ваш погляд, ознак української
культури.
- Проведіть маркетингове
дослідження та виявіть фактори, які будуть
сприяти підвищенню культурної
свідомості на Україні.
- Дослідіть проблему культурної залежності та
свободу від культури. Обґрунтуйте матеріальні та політичні, економічні та
культурні наслідки дій в цих
напрямках.
Урок 3. Культура і
людина в сучасному світі.
- Я вважаю, що культура
суспільства має своє вираження у моралі суспільства і приводить до певних
наслідків. Наприклад,…
- Доведіть, що економічні інвестиції в освіту мають
кращу економічну перспективу, ніж будь-які сьогоденні (виробничі, технічні
інвестиції тощо).
- Ви - керівник проекту з
пошуків артефактів давнини. Куди би ви направили експедицію? Які
саме артефакти ви б хотіли відшукати?
- Я вважаю, що людині
потрібно мати певний настрій для ефективної роботи. Мої пропозиції з
цьому питання мають такий вигляд…
- Мій робочий кабінет матиме такий вигляд…
- Я вважаю, що кожній
родині в своєму будинку бажано мати кімнату психологічного відпочинку. На
мою думку, в ній
мають бути…
- Для своєї майбутньої
домашньої колекції картин я хотів
би мати такі експонати…
- Я думаю, що
музичним супроводом до цієї
колекції могли б стати
такі твори, як …
- Я впевнений, що
загальнолюдські цінності завжди мають
специфічні національні особливості, тому що трактують ті ж самі
питання по - різному, в залежності від своїх національних уподобань,
економічних та політичних інтересів. Наприклад…
- Назвіть п’ятірку
найбажаніших місць світу, де б ви хотіли побувати з коханою людиною.
Урок 4. Художня культура як засіб
самопізнання і творчої самореалізації особистості.
- Згідно з розповсюдженим
афоризмом, людина повинна у своєму житті
побудувати будинок, посадити дерево, народити дитину. У чому,
на ваш погляд, сенс вислову?
- Я вважаю, що
самопізнання невід’ємне від
пізнання світу, тому що…
- Я знаю, що на храмі Соломона були написані слова
«Пізнай себе». Цей вислів, на мою
думку, означає…
- Я знаю, що потреба самореалізації особистості є у кожної
людини, але вони реалізуються по-різному. У одних це…,у інших…
- Я вважаю, що держава
багато втрачає, не створюючи умов
для розвитку особистості та її творчої самореалізації. Матеріально це
виражається в…, духовно - в…
- Наведіть приклади економічних втрат від неефективного використання людських
ресурсів.
- Можливе, на вашу думку,
існування такого суспільства,
яке дійсно зацікавлене у
створенні найсприятливіших
умов для творчої реалізації особистості?
- Розтлумачте як людина може реалізувати себе в різних
напрямках:
тип реалізації
|
явище
|
професійна
|
|
громадянська
|
|
батьківська
|
|
творча
|
|
соціальна
|
|
суспільна
|
|
фізична
|
|
інше
|
|
- Я вважаю, що потрібно
мати певні якості характеру, для того щоб
самореалізуватися.
Це…
- Назвіть перешкоди, що можуть виникнути на шляху самореалізації особистості.
Урок 5.
Періодизація розвитку художньої
культури.
Європейські стилі. Античний,
романський і готичний стилі.
- Я знаю, що етапи
культурного розвитку майже завжди
йдуть поруч з етапами науково-технічного прогресу людства, тому що…
- Я знаю, що розвиток людства відбувався нерівномірно
у різних частинах світу, бо …
- Назвіть характерні ознаки
одного з європейських стилів (за власним
вибором) .
- Чи відрізняється
менталітет українського громадянина від менталітету громадян інших
європейських країн?
- Я вважаю, що світогляд
українця відрізняється від світогляду американця або мешканця Африки не
тільки внаслідок природних умов життя, але й…
- Заповніть таблицю
прикладами видатних культурних артефактів:
|
античний стиль
|
романський стиль
|
готичний стиль
|
архітектура
|
|
|
|
живопис
|
|
|
|
скульптура
|
|
|
|
декоративно-ужиткове
мистецтво
|
|
|
|
література
|
|
|
|
музика
|
|
|
|
інше
|
|
|
|
- Складіть маршрут
захоплюючої подорожі античними містами.
- Ви працюєте у
туристичній агенції. Прорекламуйте для туристів артефакти романського
стилю.
- Ви - студент факультету
мистецтвознавства і збираєте матеріал до курсової роботи з
теми «Готичний стиль». Які
зразки готичного стилю ви використаєте як
приклади в цій роботі, щоб охарактеризувати епоху?
- Ви – сценарист, що продовжує серію кінопригод Гаррі Поттера. В яку епоху ви відправите героя, в якій місцевості мають проходити зйомки, якими будуть декорації, з якими історичними персонами він зустрінеться? (Пропонується античність чи середньовіччя).
Урок 6. Ознаки стилів Ренесансу і бароко. Специфіка
прояву в різних країнах Європи.
1. Заповніть таблицю, яка присвячена літературним героям епохи
Відродження:
прізвище літературного героя
|
автор книги
|
країна, де розгортаються
події
|
інші персонажі
|
століття
|
|
|
|
|
|
- Порівняйте стильові
ознаки:
Ренесанс
|
Бароко
|
|
|
- Я вважаю, що епоху
Ренесансу найкраще відобразив такий вид мистецтва як…
- Я вважаю, що «код да Вінчі» полягає у…
- Я знаю, що
Відродження мало широкий розмах в Італії, тому що…
- Мені здається, що після
замкненості середньовіччя відкритість та розкіш Ренесансу мала
приголомшливий вплив. Це не могло бути
по-інакшому, бо психологія
і світосприйняття людини...
- На мою думку, стильові «прикраси» стилю бароко зустрічаються й у сьогоденні, вони мають вигляд…
- Назвіть артефакти
ренесансної культури у різних країнах:
види
мистецтва
|
Італія
|
Іспанія
|
Франція
|
Англія
|
Германія
|
Нідерланди
|
Україна
|
архітектура
|
|
|
|
|
|
|
|
скульптура
|
|
|
|
|
|
|
|
живопис
|
|
|
|
|
|
|
|
музика
|
|
|
|
|
|
|
|
- Назвіть артефакти культури бароко у різних країнах:
види
мистецтва
|
Італія
|
Франція
|
Голландія
|
Фландрія
|
Іспанія
|
Австрія
|
Україна
|
архітектура
|
|
|
|
|
|
|
|
скульптура
|
|
|
|
|
|
|
|
живопис
|
|
|
|
|
|
|
|
музика
|
|
|
|
|
|
|
|
- Ви - житель Італії епохи Відродження. З ким
із митців цієї епохи ви б
хотіли поспілкуватися? Якій
діяльності ви б себе присвятили?
Урок 7. Класицизм, романтизм, реалізм, імпресіонізм:
загальні риси і національні особливості
стилю.
1. Я
вважаю, що після бурного розквіту епохи Відродження, класицизм прагнув створити
суспільство, яке
живе за
законами…
2. Порівняйте художні
стилі:
|
класицизм
|
романтизм
|
реалізм
|
імпресіонізм
|
походження
|
|
|
|
|
мета стилю
|
|
|
|
|
художні засоби
|
|
|
|
|
представники
|
|
|
|
|
3. Складіть список
кращих стильових зразків для
віртуального музею художньої культури людства.
4. Я вважаю, романтики звернулися до …, тому що…
5. Ви - романтик. Заповніть
сторінку щоденника, де зафіксуйте свої
почуття, прагнення, душевні емоції
щодо оточуючого світу.
6. Ви –
представник напрямку класицизм. Обміркуйте план
оновлення світу, знайдіть вагомі аргументи
щодо переконання у
необхідності цього оновлення..
7. Ви – реаліст.
Проаналізуйте ситуацію, що склалася у світі відносно людських цінностей.
Знайдіть
позитивні та негативні сторони, висловіть
своє рішення.
8. Ви - імпресіоніст.
Висловіть миттєве враження від погляду
навкруги, спробуйте вловити суттєве.
9. Ви - художник. Для
художнього вислову про Марс ви оберете: класичну наочність,
романтичну фантасмагорію, реалістичну
правду чи імпресіоністичну гру мінливої
миттєвості? Чому?
10. Сформулюйте
відношення художніх стилів до поняття «правда» у мистецтві.
Урок 8. Художні напрямки мистецтва XX століття: від
модернізму до постмодернізму.
Полістилістика.
1. Я знаю, що ХІХ ст. було століттям
позитивізму, часом віри в ідеї розуму і прогресу, але цінності були
втрачені, мрії не здійснені, а в мистецтві
почалася криза, що привело до появи…
2. Я знаю, що
модерністи шукали і виражали новизну в
усіх її проявах, тому що…
3. Я вважаю, що
основою, яка послужила народженню новітніх течій в художньої культурі,
стали такі
явища і
події у суспільному житті світу, як…
4. Я вважаю, що
«нове» мистецтво не завжди означає «краще». Це можна довести на таких
прикладах…
5. На мою думку,
модерністських течій народилось забагато, тому що…
6. Заповніть таблицю:
художні течії
|
представники
|
художні особливості
|
модернізм
|
|
|
фовізм
|
|
|
кубізм
|
|
|
футуризм
|
|
|
авангардизм
|
|
|
абстракціонізм
|
|
|
сюрреалізм
|
|
|
неореалізм
|
|
|
конструктивізм
|
|
|
постмодернізм
|
|
|
7. Доведіть на прикладах,
що романтичний індивідуалізм трансформувався в різноманітні течії ХХ
ст.,які
носили швидкоплинний характер.
8. Знайди відповідне визначення для поняття:
кубізм
|
звільнений колір
|
фовізм
|
життєва тривога,
емоційне хвилювання
|
експресіонізм
|
впровадження
четвертого вимірювання
|
футуризм
|
оспівування машин
|
абстракціонізм
|
антихудожні твори з
провокаційним методом
|
сюрреалізм
|
відмова від
реальності, нова точка відліку
|
дадаїзм
|
звернення до
підсвідомості
|
9. Я знаю, що жахи
першої та другої світових війн породили в мистецтві новий зміст, пошуки та
експерименти в області форми,…
10.На мій погляд,
науково-технічний прогрес ХХ ст. та світовий економічний розвиток обумовили
появу
нових ціннісних орієнтирів, які і
стали базою для нового змісту…
Урок 9. Особливості культур Заходу і Сходу.
1. На мій погляд, особливості життя
мешканців Сходу та Заходу
обумовили й…
2. Я знаю, що
мистецтво Сходу базувалося на…
3. З іншого боку,
мистецтво Заходу відрізнялося від мистецтва Сходу тим, що …
4. Заповніть
порівняльну таблицю:
|
Схід
|
Захід
|
розташування
|
|
|
перші цивілізації
|
|
|
релігія
|
|
|
ціннісні орієнтири
|
|
|
особливості
світогляду
|
|
|
філософи
|
|
|
архітектура
|
|
|
художники
|
|
|
скульптори
|
|
|
музиканти
|
|
|
інше
|
|
|
5. Схематично
намалюйте карту світу, поділіть на Схід
і Захід та складіть списки країн, що відносяться до
Сходу і Заходу на цій
карті.
6. Висловіть ваше
відношення до проблеми економічної, політичної, культурної глобалізації світового
простору.
7. Ви - представник однієї з країн в Організації
Об’єднаних Націй. Внесіть ваші пропозиції
щодо усунення
конфронтації та
релігійних протистоянь на Близькому Сході та врегулювання політичного
конфлікту.
8. Запропонуйте такі
культурні заходи між країнами Близького Сходу, що входять в зону
локального
релігійного конфлікту, які могли б
покращити ситуацію.
9. Я вважаю, що
культурна експансія американської
масової культури викликана не тільки просуванням
американських товарів на Схід, а й…
10. Мені здається, що
протистояння між Заходом та Сходом
можливо закінчиться, якщо…
Урок 10. Особливості
культури інформаційного суспільства .
Net – культура. Художній образ
і симулякр.
1. Назвіть якісний
склад інформаційного суспільства.
2. Я вважаю, що доступність інформації робить суспільство
більш демократичним, тому що …
3. Назвіть форми та
види Інтернет – спілкування.
4. Проведіть
дослідження категорій користувачів Інтернету, занесіть дані у таблицю:
категорія користувачів,
стать, освіта
|
дані
|
відсотки
|
учні
|
|
|
студенти
|
|
|
середній вік
|
|
|
старший вік
|
|
|
5. Проведіть дослідження щодо користувачів Інтернету з метою виявлення
найбільш відвідуваних сайтів:
категорія користувачів
|
сайт
|
мета
|
частота користування
|
учні
|
|
|
|
студенти
|
|
|
|
середній вік
|
|
|
|
старший вік
|
|
|
|
- На мою думку, дистанційна
освіта за допомогою Інтернету має сенс, який полягає в тому, що…
- Я вважаю, що відсутність зворотного
зв’язку в Інтернеті має як позитивний, так і негативний вплив. Наприклад,…
- Назвіть мас-медійні симулякри, які, на вашу думку, підміняють реальність.
- На мій погляд, рівня
критичного мислення відносно
реального сприйняття дійсності можливо досягти…
10.
Я згоден (або не згоден) із думкою
деяких вчених, що в третьому тисячолітті «комп’ютерний
інтелект»
повністю витіснить «інтелект людини», тому що…
Урок 11. Форми збереження
культурної спадщини.
- Назвіть такі форми збереження культурної спадщини,
що, на вашу думку, реально працюють.
- Як на мене, для поліпшення збереження
культурної спадщини необхідно…
- В моїй школі народні
традиції існують у таких формах…
- Я вважаю, що історія
нації починається з історії родини, тому мене цікавить життя і діяльність моїх предків. Я знаю, що
вони були…
- Я знаю, що в
музеях зберігаються
найрізноманітніші культурні
реліквії, це…
- Назвіть десятку
найвідоміших музеїв світу.
- Мною відвідані такі
музеї…, де мене вразило…
- На мій погляд, серед
різних видів музеїв не вистачає
«Музею …»
- Я захоплююсь
мистецтвом…, і хотів би мати у власній колекції такі експонати, як…
- З якими експонатами
можна було б ознайомитись в «Музеї Всесвітнього розуму»?
Урок 12. Дизайн і реклама - складові художньої
культури.
Роль засобів масової інформації
у поширенні мистецьких цінностей.
- Я вважаю, що роль
реклами в нашому житті велика, але вона несе в собі як позитивні, так і негативні риси. Наприклад,…
- Я вважаю, що певні товари і послуги потребують збільшення рекламного часу і поліпшення якості рекламної продукції,
тому що це товари…
- Я вважаю, що на
товари…реклама є абсолютно зайвою і
навіть шкідливою.
- Я знаю, що дизайн
збільшує вартість товару, але…
- Враховуючи те, що ЗМІ не тільки розповсюджують інформацію, а й втручаються в…, вважаю їхню роль у суспільстві дуже…
- Я вважаю, що цінності
масової культури не завжди співпадають з особистісними цінностями людини.
Наприклад,…
- Я знаю, що інформацію про культурні події в
світі, країні розповсюджують такі засоби масової інформації, як…
- Спробуйте скласти
узагальнений образ людини сучасного українського суспільства, який
формують українські засоби масової інформації.
- Згідно моїх переконань,
мета українських засобів інформації не співпадає із метою зарубіжних ЗМІ,
тому що…
- На мій погляд,
професійні і людські якості журналіста повинні бути такими, щоб…
Урок 13. Пам’ятники культури і
мистецтва рідного краю. Культурно - мистецькі
заклади.
1.
Я
знаю такі пам’ятки культури рідного краю, як…
2.
У
нашому місті мені знайомі такі
пам’ятники мистецтва, як…
3.
На
мою думку, в моєму рідному місті мали
б бути такі заклади культури, як…
4.
Я
вважаю, що учням загальноосвітніх закладів потрібно систематично відвідувати
театр, тому що…
5.
Я
вважаю, що колективне відвідування
культурних закладів для мене теж має…значення, тому що…
6.
Я
… вважаю за краще родинне відвідування мистецьких закладів, тому що…
7.
Ви
– радник мера міста. Надайте ваші пропозиції стосовно поліпшення культурного
життя міста.
8.
Ви
– педагог-організатор своєї школи.
Які культурні заходи ви будете
впроваджувати у школі?
9.
Ви
- відповідальний за культурну програму для зарубіжних гостей, що скоро
приїздять до вашого міста. Складіть план культурної програми для іноземців.
10.
Надайте
власні пропозиції стосовно того, щоб ваше місто стало центром проведення одного
з популярних музичних конкурсів або фестивалів.
Урок 14. Регіональні центри
народних промислів і
ремесел. Етнорегіональний
фольклор.
- Я вважаю, що регіональні
народні промисли можливо зробити не тільки цікавими з точки зору їх
культурної цінності, але й прибутковими. Для цього, на мою
думку, потрібно…
- Я вважаю, що культура
теж може бути конкурентоспроможним видом бізнесу. Для цього необхідно…
- У моєму краї проживає
багато народностей. Це -…
- Я вважаю, що для
збереження традицій свого народу потрібно…
- Мені здається, що у
моєму місті можна розвивати такі народні промисли та ремесла, як…
- Вироби народних
промислів, на мій погляд, відрізняються від промислового виробництва…Тому
їхня цінність…
- Я знаю, що шедеври
створюють геніальні майстри, але й вони, на мою думку, зазвичай потребують
державної підтримки у вигляді…
- На мій погляд, у рідному
краї фольклорних колективів існує
…, тому культурний розвиток
в цьому напрямку повинен бути…
- Етнографічні фольклорні
колективи, як на мене, прикрашають життя краю,
роблять його цікавішим, збагачують культурний рівень й зберігають національні традиції. але утримання таких колективів коштує недешево. На мій
погляд, кошти для цього можливо
отримати…
- Я вважаю, що у ХХІІ столітті з етнографічним фольклором відбудеться…
Урок 15. Пам’ятні місця краю, пов’язані з життям і
творчістю відомих митців.
1. Я знаю, що увічнення
пам’яті відомих людей відбувається шляхом присвоєння прізвищ містам, де
вони народились, вулицям міста, виробничим
і навчальним закладам, створенням
пам’ятних
медалей, знаків, проведенням фестивалів, конкурсів, тощо … Так, на честь
відомих людей названі…,
присвоєні…
2.
Заповніть таблицю різновидів інфраструктури свого міста, названих на честь
відомих діячів культури
і мистецтва:
фах
|
райони, вулиці
|
театри,
будинки
|
площі, парки, алеї
|
виробництва,
заклади
|
науковці
|
|
|
|
|
музиканти,
композитори
|
|
|
|
|
філософи
|
|
|
|
|
письменники чи
поети
|
|
|
|
|
живописці
|
|
|
|
|
скульптори
|
|
|
|
|
3. Запропонуйте шкільні заходи на честь видатних діячів
культури виховного характеру, які формують
позитивні якості характеру дітей.
4. Дослідіть, які
сучасні діячі культури, мистецтва родом з вашого міста?
5. Яким видом
діяльності ви бажали б зайнятися, щоб втілити ваші мрії? У який спосіб ви
віддячите людям,
що допомогли у втіленні ваших мрій? Що ви
зробите для свого міста, школи?
6. Яким видом
діяльності займаються ваші друзі чи
знайомі, що досягли певних
успіхів у своїй справі?
Хто вони?
7. Заповніть таблицю,
де вкажіть прізвища земляків - сучасних діячів культури та
мистецтва, відомих в
Україні чи
за її кордонами:
|
прізвища
|
науковці
|
|
спортсмени
|
|
вчителі
|
|
медичні робітники
|
|
літератори
|
|
музиканти
|
|
інші
|
|
- Я вважаю, що спонсори і
меценати роблять благородну справу. У нашому місті ними є…
- Дослідить, в яких творах
мистецтва події відбуваються у вашому місті чи поблизу
нього? Назвіть ці твори та їх митців.
- Пам’ятними місцями мого міста є
Урок 16. Полікультурність суспільства
сучасної доби.
1. Я вважаю, що
художня картина світу відрізняється від реальності тим, що…
2. Поясніть, що ви
розумієте під толерантністю.
3. Доведіть, що
регіональне домінування певного виду мистецтва чи культури певним чином впливає
на
полікультурність суспільства.
4. Доведіть полярні
точки зору:
- « для суспільства
краще мати фахівців з вузькою, але поглибленою спеціалізацією, яким
необов’язково
вивчати
широкий спектр наукових і культурних дисциплін»;
- «для суспільства
краще мати фахівців широкого профілю,
що мають різноманітний багаж
знань».
Яка з них ближча саме вам?
5. Доведіть, що
культурна людина - це те ж саме, що людина, яка володіє полікультурними
знаннями,
вміннями. Наведіть приклади.
6. Заповніть таблицю:
|
художній образ
|
тематичне фантазування
|
|
спільне
|
|
|
|
відмінне
|
|
|
|
7. Чи є в таких видах
мистецтва художній образ: документальне кіно, скульптура, батальний жанр
живопису, епістолярний жанр літератури,
колядки та щедрівки у музиці? Обґрунтуйте відповідь.
8. Я вважаю, що
художній образ світу не прикрашає реальний світ, тому що…
9. Знайдіть аргументи, які доводять, що існуюча сучасна
тенденція глобалізації суспільства має
спільну
тенденцію з поширенням полікультурності
суспільства в цілому.
10.Доведіть, що
видове розмежування культури і науки неможливе, тому що вони не існують у
чистому
вигляді, а лиже у життєвому синтезі явищ.
Урок 17.
Полікультурність України.
- Порівняйте поняття
«культура малих народів» і «національна культура».
- Поясніть термін
«етнокультурна». Наведіть приклади.
- Складіть етнічний
паспорт свого міста. Знайдіть натуральне вираження чисельності народів, що проживають у вашому місті.
- Запропонуйте розклад
етнічних свят у вашій школі згідно національностей учнів.
- Назвіть основні місця
проведення масових національних заходів чи свят свого регіону. Вкажіть
назви цих заходів.
- Назвіть національні
навчальні заклади свого міста, або
заклади, в яких вивчають
культуру, мову національних меншин.
- Назвіть всесвітні
національні свята, карнавали, в яких ти мріяв би прийняти участь.
- Запропонуйте заходи, які
допоможуть зберегти національні ознаки української культури, не дати їй розчинитися у
полікультурному світі.
- Назвіть релігійні
заклади, особливості релігійних обрядів різних народів у вашому місті.
- Яку національну культуру
ви бажали б мати за універсальну?
РОЗДІЛ ІІ.
Урок
1. Загальне уявлення про культуру.
Матеріальна
та духовна культура. Складові духовної культури.
- Я знаю, що культура людини накладає свій відбиток на її поведінку, тому що…
- Я вважаю, що є певна
закономірність і взаємозалежність між матеріальними і духовними потребами,
тому що…
- Я вважаю, що вища освіта не робить автоматично людину культурною
і освіченою, бо…
- Я вважаю, що людині потрібна не тільки матеріальна,
але і духовна їжа. Духовна їжа означає…
- Назвіть критерії власного вибору майбутньої професії між
матеріальним чи духовним світом людської діяльності.
- Заповніть таблицю:
|
наука
|
релігія
|
мистецтво
|
спільне
|
|
||
відмінне
|
|
|
|
- Чи в змозі освіта
змінити пріоритети та ціннісні орієнтири суспільства?
- Як пов’язані освіта і
наука? Чи залежать вони одна від одної?
- Поміркуйте та висловіть
власні судження: чи залежіть релігія від освіти? Чи є сенс в тому, щоб в
програмах загальноосвітніх навчальних закладах були предмети з релігійним
змістом?
- Ви – член комітету
Верховної Ради з питання
економічного переозброєння та розвитку країни у наступному році. Якою буде
ваша пропозиція стосовно виділення коштів на культуру та мистецтво?
Урок 2. Народна і професійна, духовна
і світська культура. Національна художня культура.
- Я вважаю, що народне мистецтво … може бути професійним, тому що…
- Я знаю, що сакральна (духовна) музика потрібна не
тільки культовим установам, бо вона звучить …
- Я вважаю, що релігія
має тісні зв’язки з філософією, що виражається…
- Я вважаю, що кожну націю
формують …
- Зафіксуй специфічні
ознаки української культури:
|
Україна
|
місце розташування
|
|
прізвище президента
|
|
форма державного правління
|
|
рівень економічного розвитку
|
|
культурні пам’ятники світового масштабу
|
|
видатні діячі культури і мистецтва
|
|
національні герої
|
|
гори
|
|
всесвітньо відомі танці
|
|
всесвітньо відомі пісні
|
|
всесвітньо відомі народні інструменти
|
|
характерні фрукти, овочі
|
|
національні блюда
|
|
всесвітньо відомі казки, легенди
|
|
видатні кінофільми, мультфільми
|
|
- Ви - народний депутат України. Внесіть ваші
пропозиції щодо змін в
національному законодавстві для
ефективного виконання законів України стосовно збереження її
національної спадщини.
- Висловіть ваше
відношення стосовно приватизації національних пам’ятників культури.
Чи повинна держава залишити
пам’ятники культури у державної власності?
- Назвіть 5 головних,
на ваш погляд, ознак української
культури.
- Проведіть маркетингове
дослідження та виявіть фактори, які будуть
сприяти підвищенню культурної свідомості
на Україні.
- Дослідіть проблему культурної залежності та
свободу від культури. Обґрунтуйте матеріальні та політичні, економічні та
культурні наслідки дій в цих
напрямках.
Урок 3. Культура
і людина в сучасному
світі.
- Я вважаю, що культура суспільства
має своє вираження у моралі суспільства і приводить до певних наслідків.
Наприклад,…
- Доведіть, що економічні інвестиції в освіту мають
кращу економічну перспективу, ніж будь-які сьогоденні (виробничі, технічні
інвестиції тощо).
- Ви - керівник проекту з
пошуків артефактів давнини. Куди би ви направили експедицію? Які
саме артефакти ви б хотіли відшукати?
- Я вважаю, що людині
потрібно мати певний настрій для ефективної роботи. Мої пропозиції з
цьому питання мають такий вигляд…
- Мій робочий кабінет матиме такий вигляд…
- Я вважаю, що кожній
родині в своєму будинку бажано мати кімнату психологічного
відпочинку. На мою
думку, в ній мають
бути…
- Для своєї майбутньої
домашньої колекції картин я хотів
би мати такі експонати…
- Я думаю, що музичним супроводом до цієї колекції могли б
стати такі твори, як …
- Я впевнений, що
загальнолюдські цінності завжди мають
специфічні національні особливості, тому що трактують ті ж самі
питання по - різному, в залежності від своїх національних уподобань, економічних
та політичних інтересів. Наприклад…
- Назвіть п’ятірку найбажаніших місць світу, де б ви хотіли побувати з коханою людиною.
Урок 4. Художня культура як засіб
самопізнання і творчої самореалізації особистості.
- Згідно з розповсюдженим
афоризмом, людина повинна у своєму житті
побудувати будинок, посадити дерево, народити дитину. У чому,
на ваш погляд, сенс вислову?
- Я вважаю, що
самопізнання невід’ємне від
пізнання світу, тому що…
- Я знаю, що на храмі Соломона були написані слова
«Пізнай себе». Цей вислів, на мою
думку, означає…
- Я знаю, що потреба самореалізації особистості є у кожної
людини, але вони реалізуються по-різному. У одних це…,у інших…
- Я вважаю, що держава
багато втрачає, не створюючи умов
для розвитку особистості та її творчої самореалізації. Матеріально це
виражається в…, духовно - в…
- Наведіть приклади економічних втрат від неефективного використання людських
ресурсів.
- Можливе, на вашу думку,
існування такого суспільства,
яке дійсно зацікавлене у
створенні найсприятливіших
умов для творчої реалізації особистості?
- Розтлумачте як людина може реалізувати себе в різних
напрямках:
тип реалізації
|
явище
|
професійна
|
|
громадянська
|
|
батьківська
|
|
творча
|
|
соціальна
|
|
суспільна
|
|
фізична
|
|
інше
|
|
- Я вважаю, що потрібно
мати певні якості характеру, для того щоб
самореалізуватися.
Це…
- Назвіть перешкоди, що
можуть виникнути на шляху самореалізації особистості.
Урок 5.
Періодизація розвитку художньої
культури.
Європейські стилі. Античний,
романський і готичний стилі.
- Я знаю, що етапи
культурного розвитку майже завжди
йдуть поруч з етапами науково-технічного прогресу людства, тому що…
- Я знаю, що розвиток людства відбувався нерівномірно
у різних частинах світу, бо …
- Назвіть характерні ознаки
одного з європейських стилів (за власним
вибором) .
- Чи відрізняється
менталітет українського громадянина від менталітету громадян інших
європейських країн?
- Я вважаю, що світогляд
українця відрізняється від світогляду американця або мешканця Африки не
тільки внаслідок природних умов життя, але й…
- Заповніть таблицю
прикладами видатних культурних артефактів:
|
античний стиль
|
романський стиль
|
готичний стиль
|
архітектура
|
|
|
|
живопис
|
|
|
|
скульптура
|
|
|
|
декоративно-ужиткове
мистецтво
|
|
|
|
література
|
|
|
|
музика
|
|
|
|
інше
|
|
|
|
- Складіть маршрут
захоплюючої подорожі античними містами.
- Ви працюєте у
туристичній агенції. Прорекламуйте для туристів артефакти романського
стилю.
- Ви - студент факультету
мистецтвознавства і збираєте матеріал до курсової роботи з
теми «Готичний стиль». Які
зразки готичного стилю ви використаєте як
приклади в цій роботі, щоб охарактеризувати епоху?
- Ви – сценарист, що
продовжує серію кінопригод Гаррі
Поттера. В яку епоху ви відправите героя, в якій місцевості мають проходити зйомки, якими будуть
декорації, з якими історичними персонами він зустрінеться? (Пропонується античність чи середньовіччя).
Урок 6. Ознаки стилів Ренесансу і бароко. Специфіка
прояву в різних країнах Європи.
1. Заповніть таблицю, яка присвячена літературним героям епохи
Відродження:
прізвище літературного героя
|
автор книги
|
країна, де розгортаються
події
|
інші персонажі
|
століття
|
|
|
|
|
|
- Порівняйте стильові
ознаки:
Ренесанс
|
Бароко
|
|
|
- Я вважаю, що епоху
Ренесансу найкраще відобразив такий вид мистецтва як…
- Я вважаю, що «код да Вінчі» полягає у…
- Я знаю, що
Відродження мало широкий розмах в Італії, тому що…
- Мені здається, що після
замкненості середньовіччя відкритість та розкіш Ренесансу мала
приголомшливий вплив. Це не могло бути
по-інакшому, бо психологія
і світосприйняття людини...
- На мою думку, стильові
«прикраси» стилю бароко
зустрічаються й у сьогоденні, вони мають вигляд…
- Назвіть артефакти
ренесансної культури у різних країнах:
види
мистецтва
|
Італія
|
Іспанія
|
Франція
|
Англія
|
Германія
|
Нідерланди
|
Україна
|
архітектура
|
|
|
|
|
|
|
|
скульптура
|
|
|
|
|
|
|
|
живопис
|
|
|
|
|
|
|
|
музика
|
|
|
|
|
|
|
|
- Назвіть артефакти культури бароко у різних країнах:
види
мистецтва
|
Італія
|
Франція
|
Голландія
|
Фландрія
|
Іспанія
|
Австрія
|
Україна
|
архітектура
|
|
|
|
|
|
|
|
скульптура
|
|
|
|
|
|
|
|
живопис
|
|
|
|
|
|
|
|
музика
|
|
|
|
|
|
|
|
- Ви - житель Італії епохи Відродження. З ким
із митців цієї епохи ви б
хотіли поспілкуватися? Якій
діяльності ви б себе присвятили?
Урок 7. Класицизм, романтизм, реалізм, імпресіонізм:
загальні риси і національні особливості стилю.
1. Я
вважаю, що після бурного розквіту епохи Відродження, класицизм прагнув створити
суспільство, яке
живе за
законами…
2. Порівняйте художні
стилі:
|
класицизм
|
романтизм
|
реалізм
|
імпресіонізм
|
походження
|
|
|
|
|
мета стилю
|
|
|
|
|
художні засоби
|
|
|
|
|
представники
|
|
|
|
|
3. Складіть список
кращих стильових зразків для віртуального
музею художньої культури людства.
4. Я вважаю, романтики звернулися до …, тому що…
5. Ви - романтик.
Заповніть сторінку щоденника, де
зафіксуйте свої почуття, прагнення, душевні емоції
щодо оточуючого світу.
6. Ви – класицист.
Обміркуйте план оновлення світу, знайдіть вагомі аргументи
щодо переконання у
необхідності цього оновлення..
7. Ви – реаліст.
Проаналізуйте ситуацію, що склалася у світі відносно людських цінностей.
Знайдіть
позитивні та негативні сторони, висловіть
своє рішення.
8. Ви - імпресіоніст.
Висловіть миттєве враження від погляду
навкруги, спробуйте вловити суттєве.
9. Ви - художник. Для
художнього вислову про Марс ви оберете: класичну наочність,
романтичну фантасмагорію, реалістичну
правду чи імпресіоністичну гру мінливої
миттєвості? Чому?
10. Сформулюйте
відношення художніх стилів до поняття «правда» у мистецтві.
Урок 8. Художні напрямки мистецтва XX століття: від
модернізму до постмодернізму.
Полістилістика.
1. Я знаю, що ХІХ ст. було століттям
позитивізму, часом віри в ідеї розуму і прогресу, але цінності були
втрачені, мрії не здійснені, а в мистецтві
почалася криза, що привело до появи…
2. Я знаю, що
модерністи шукали і виражали новизну в
усіх її проявах, тому що…
3. Я вважаю, що
основою, яка послужила народженню новітніх течій в художньої культурі,
стали такі
явища і
події у суспільному житті світу, як…
4. Я вважаю, що
«нове» мистецтво не завжди означає «краще». Це можна довести на таких
прикладах…
5. На мою думку,
модерністських течій народилось забагато, тому що…
6. Заповніть таблицю:
художні течії
|
представники
|
художні особливості
|
модернізм
|
|
|
фовізм
|
|
|
кубізм
|
|
|
футуризм
|
|
|
авангардизм
|
|
|
абстракціонізм
|
|
|
сюрреалізм
|
|
|
неореалізм
|
|
|
конструктивізм
|
|
|
постмодернізм
|
|
|
7. Доведіть на
прикладах, що романтичний індивідуалізм трансформувався в різноманітні течії ХХ
ст.,які
носили швидкоплинний характер.
8. Знайди відповідне визначення для поняття:
кубізм
|
звільнений колір
|
фовізм
|
життєва тривога,
емоційне хвилювання
|
експресіонізм
|
впровадження
четвертого вимірювання
|
футуризм
|
оспівування машин
|
абстракціонізм
|
антихудожні твори з
провокаційним методом
|
сюрреалізм
|
відмова від
реальності, нова точка відліку
|
дадаїзм
|
звернення до
підсвідомості
|
9. Я знаю, що жахи
першої та другої світових війн породили в мистецтві новий зміст, пошуки та
експерименти в області форми,…
10.На мій погляд,
науково-технічний прогрес ХХ ст. та світовий економічний розвиток обумовили
появу
нових ціннісних орієнтирів, які і
стали базою для нового змісту…
Урок 9. Особливості культур Заходу і Сходу.
1. На мій погляд, особливості життя
мешканців Сходу та Заходу
обумовили й…
2. Я знаю, що
мистецтво Сходу базувалося на…
3. З іншого боку,
мистецтво Заходу відрізнялося від мистецтва Сходу тим, що …
4. Заповніть
порівняльну таблицю:
|
Схід
|
Захід
|
розташування
|
|
|
перші цивілізації
|
|
|
релігія
|
|
|
ціннісні орієнтири
|
|
|
особливості
світогляду
|
|
|
філософи
|
|
|
архітектура
|
|
|
художники
|
|
|
скульптори
|
|
|
музиканти
|
|
|
інше
|
|
|
5. Схематично
намалюйте карту світу, поділіть на Схід
і Захід та складіть списки країн, що відносяться до
Сходу і Заходу на цій
карті.
6. Висловіть ваше
відношення до проблеми економічної, політичної, культурної глобалізації
світового
простору.
7. Ви - представник однієї з країн в Організації
Об’єднаних Націй. Внесіть ваші пропозиції
щодо усунення
конфронтації та релігійних
протистоянь на Близькому Сході та врегулювання політичного конфлікту.
8. Запропонуйте такі
культурні заходи між країнами Близького Сходу, що входять в зону
локального
релігійного конфлікту, які могли б
покращити ситуацію.
9. Я вважаю, що
культурна експансія американської
масової культури викликана не тільки просуванням
американських товарів на Схід, а й…
10. Мені здається, що
протистояння між Заходом та Сходом
можливо закінчиться, якщо…
Урок 10. Особливості
культури інформаційного суспільства .
Net – культура. Художній образ
і симулякр.
1. Назвіть якісний
склад інформаційного суспільства.
2. Я вважаю, що доступність інформації робить суспільство
більш демократичним, тому що …
3. Назвіть форми та
види Інтернет – спілкування.
4. Проведіть
дослідження категорій користувачів Інтернету, занесіть дані у таблицю:
категорія користувачів,
стать, освіта
|
дані
|
відсотки
|
учні
|
|
|
студенти
|
|
|
середній вік
|
|
|
старший вік
|
|
|
5. Проведіть дослідження щодо користувачів Інтернету з метою виявлення
найбільш відвідуваних сайтів:
категорія користувачів
|
сайт
|
мета
|
частота користування
|
учні
|
|
|
|
студенти
|
|
|
|
середній вік
|
|
|
|
старший вік
|
|
|
|
- На мою думку,
дистанційна освіта за допомогою Інтернету має сенс, який полягає в тому,
що…
- Я вважаю, що відсутність зворотного
зв’язку в Інтернеті має як позитивний, так і негативний вплив. Наприклад,…
- Назвіть мас-медійні симулякри, які, на вашу думку, підміняють реальність.
- На мій погляд, рівня
критичного мислення відносно
реального сприйняття дійсності можливо досягти…
10.
Я згоден (або не згоден) із думкою
деяких вчених, що в третьому тисячолітті «комп’ютерний
інтелект»
повністю витіснить «інтелект людини», тому що…
Урок 11. Форми збереження
культурної спадщини.
- Назвіть такі форми збереження культурної спадщини,
що, на вашу думку, реально працюють.
- Як на мене, для поліпшення збереження
культурної спадщини необхідно…
- В моїй школі народні
традиції існують у таких формах…
- Я вважаю, що історія
нації починається з історії родини, тому мене цікавить життя і діяльність моїх предків. Я знаю, що
вони були…
- Я знаю, що в
музеях зберігаються
найрізноманітніші культурні
реліквії, це…
- Назвіть десятку
найвідоміших музеїв світу.
- Мною відвідані такі
музеї…, де мене вразило…
- На мій погляд, серед
різних видів музеїв не вистачає
«Музею …»
- Я захоплююсь
мистецтвом…, і хотів би мати у власній колекції такі експонати, як…
- З якими експонатами
можна було б ознайомитись в «Музеї Всесвітнього розуму»?
Урок 12. Дизайн і реклама - складові художньої
культури.
Роль засобів масової інформації
у поширенні мистецьких цінностей.
- Я вважаю, що роль
реклами в нашому житті велика, але вона несе в собі як позитивні, так і негативні риси. Наприклад,…
- Я вважаю, що певні товари і послуги потребують збільшення рекламного часу і поліпшення якості рекламної продукції,
тому що це товари…
- Я вважаю, що на
товари…реклама є абсолютно зайвою і
навіть шкідливою.
- Я знаю, що дизайн
збільшує вартість товару, але…
- Враховуючи те, що ЗМІ не тільки розповсюджують інформацію, а й втручаються в…, вважаю їхню роль у суспільстві дуже…
- Я вважаю, що цінності
масової культури не завжди співпадають з особистісними цінностями людини.
Наприклад,…
- Я знаю, що інформацію про культурні події в
світі, країні розповсюджують такі засоби масової інформації, як…
- Спробуйте скласти
узагальнений образ людини сучасного українського суспільства, який
формують українські засоби масової інформації.
- Згідно моїх переконань,
мета українських засобів інформації не співпадає із метою зарубіжних ЗМІ,
тому що…
- На мій погляд,
професійні і людські якості журналіста повинні бути такими, щоб…
Урок 13. Пам’ятники культури і
мистецтва рідного краю. Культурно - мистецькі
заклади.
11.
Я
знаю такі пам’ятки культури рідного краю, як…
12.
У
нашому місті мені знайомі такі
пам’ятники мистецтва, як…
13.
На
мою думку, в моєму рідному місті мали
б бути такі заклади культури, як…
14.
Я
вважаю, що учням загальноосвітніх закладів потрібно систематично відвідувати
театр, тому що…
15.
Я
вважаю, що колективне відвідування
культурних закладів для мене теж має…значення, тому що…
16.
Я
… вважаю за краще родинне відвідування мистецьких закладів, тому що…
17.
Ви
– радник мера міста. Надайте ваші пропозиції стосовно поліпшення культурного
життя міста.
18.
Ви
– педагог-організатор своєї школи.
Які культурні заходи ви будете
впроваджувати у школі?
19.
Ви
- відповідальний за культурну програму для зарубіжних гостей, що скоро
приїздять до вашого міста. Складіть план культурної програми для іноземців.
20.
Надайте
власні пропозиції стосовно того, щоб ваше місто стало центром проведення одного
з популярних музичних конкурсів або фестивалів.
Урок 14. Регіональні центри
народних промислів і
ремесел. Етнорегіональний
фольклор.
- Я вважаю, що регіональні
народні промисли можливо зробити не тільки цікавими з точки зору їх
культурної цінності, але й прибутковими. Для цього, на мою
думку, потрібно…
- Я вважаю, що культура
теж може бути конкурентоспроможним видом бізнесу. Для цього необхідно…
- У моєму краї проживає
багато народностей. Це -…
- Я вважаю, що для
збереження традицій свого народу потрібно…
- Мені здається, що у
моєму місті можна розвивати такі народні промисли та ремесла, як…
- Вироби народних
промислів, на мій погляд, відрізняються від промислового виробництва…Тому
їхня цінність…
- Я знаю, що шедеври
створюють геніальні майстри, але й вони, на мою думку, зазвичай потребують
державної підтримки у вигляді…
- На мій погляд, у рідному
краї фольклорних колективів існує
…, тому культурний розвиток
в цьому напрямку повинен бути…
- Етнографічні фольклорні
колективи, як на мене, прикрашають життя краю,
роблять його цікавішим, збагачують культурний рівень й зберігають національні традиції. але утримання таких колективів коштує недешево. На мій
погляд, кошти для цього можливо
отримати…
- Я вважаю, що у ХХІІ
столітті з етнографічним фольклором
відбудеться…
Урок 15. Пам’ятні місця краю, пов’язані з життям і
творчістю відомих митців.
1. Я знаю, що увічнення
пам’яті відомих людей відбувається шляхом присвоєння прізвищ містам, де
вони народились, вулицям міста, виробничим
і навчальним закладам, створенням пам’ятних
медалей, знаків, проведенням фестивалів, конкурсів, тощо … Так, на честь
відомих людей названі…,
присвоєні…
2.
Заповніть таблицю різновидів інфраструктури свого міста, названих на честь
відомих діячів культури
і мистецтва:
фах
|
райони, вулиці
|
театри,
будинки
|
площі, парки, алеї
|
виробництва,
заклади
|
науковці
|
|
|
|
|
музиканти,
композитори
|
|
|
|
|
філософи
|
|
|
|
|
письменники чи
поети
|
|
|
|
|
живописці
|
|
|
|
|
скульптори
|
|
|
|
|
3. Запропонуйте шкільні заходи на честь видатних діячів
культури виховного характеру, які формують
позитивні якості характеру дітей.
4. Дослідіть, які
сучасні діячі культури, мистецтва родом з вашого міста?
5. Яким видом
діяльності ви бажали б зайнятися, щоб втілити ваші мрії? У який спосіб ви
віддячите людям,
що допомогли у втіленні ваших мрій? Що ви
зробите для свого міста, школи?
6. Яким видом
діяльності займаються ваші друзі чи
знайомі, що досягли певних
успіхів у своїй справі?
Хто вони?
7. Заповніть таблицю,
де вкажіть прізвища земляків - сучасних діячів культури та
мистецтва, відомих в
Україні чи
за її кордонами:
|
прізвища
|
науковці
|
|
спортсмени
|
|
вчителі
|
|
медичні робітники
|
|
літератори
|
|
музиканти
|
|
інші
|
|
- Я вважаю, що спонсори і
меценати роблять благородну справу. У нашому місті ними є…
- Дослідить, в яких творах
мистецтва події відбуваються у вашому місті чи поблизу
нього? Назвіть ці твори та їх митців.
- Пам’ятними місцями
мого міста є…
Урок 16. Полікультурність суспільства сучасної доби.
1. Я вважаю, що
художня картина світу відрізняється від реальності тим, що…
2. Поясніть, що ви
розумієте під толерантністю.
3. Доведіть, що
регіональне домінування певного виду мистецтва чи культури певним чином впливає
на
полікультурність суспільства.
4. Доведіть полярні
точки зору:
- « для суспільства
краще мати фахівців з вузькою, але поглибленою спеціалізацією, яким
необов’язково
вивчати
широкий спектр наукових і культурних дисциплін»;
- «для суспільства
краще мати фахівців широкого профілю,
що мають різноманітний багаж
знань».
Яка з них ближча саме вам?
5. Доведіть, що
культурна людина - це те ж саме, що людина, яка володіє полікультурними
знаннями,
вміннями. Наведіть приклади.
6. Заповніть таблицю:
|
художній образ
|
тематичне фантазування
|
|
спільне
|
|
|
|
відмінне
|
|
|
|
7. Чи є в таких видах
мистецтва художній образ: документальне кіно, скульптура, батальний жанр
живопису, епістолярний жанр літератури,
колядки та щедрівки у музиці? Обґрунтуйте відповідь.
8. Я вважаю, що
художній образ світу не прикрашає реальний світ, тому що…
9. Знайдіть аргументи, які доводять, що існуюча сучасна
тенденція глобалізації суспільства має
спільну
тенденцію з поширенням полікультурності
суспільства в цілому.
10.Доведіть, що
видове розмежування культури і науки неможливе, тому що вони не існують у
чистому
вигляді, а лиже у життєвому синтезі явищ.
Урок 17.
Полікультурність України.
- Порівняйте поняття «культура
малих народів» і «національна культура».
- Поясніть термін
«етнокультурна». Наведіть приклади.
- Складіть етнічний
паспорт свого міста. Знайдіть натуральне вираження чисельності народів, що проживають у вашому місті.
- Запропонуйте розклад
етнічних свят у вашій школі згідно національностей учнів.
- Назвіть основні місця
проведення масових національних заходів чи свят свого регіону. Вкажіть
назви цих заходів.
- Назвіть національні
навчальні заклади свого міста, або
заклади, в яких вивчають
культуру, мову національних меншин.
- Назвіть всесвітні
національні свята, карнавали, в яких ти мріяв би прийняти участь.
- Запропонуйте заходи, які
допоможуть зберегти національні ознаки української культури, не дати їй розчинитися у
полікультурному світі.
- Назвіть релігійні
заклади, особливості релігійних обрядів різних народів у вашому місті.
- Яку національну культуру
ви бажали б мати за універсальну?
Немає коментарів:
Дописати коментар